Handlingsplan 2022-2023
Rådet har vedtatt å jobbe med tre områder i strategiperioden 2022 - 2023. Les mer om de ulike områdene i Rådets handlingsplan ved å klikke i ruten. Rådet bidrar i tillegg til videreutvikling av HelseOmsorg21-monitoren.
Hovedmål/ønsket fremtidsbilde:
Delmål:
Kommunens strategiske forskningsorgan KSF er etablert med langsiktig finansiering - Fortsette å støtte opp om etableringen og videreutviklingen av KSF
- Samarbeide med KS og andre relevante aktører (f.eks. Forskningsrådet) om kunnskap om barrierer for måloppnåelsen av KSF
Befolkningen har høy tillit til styring, regulering og forvaltning av helsedata
- Bidra til økt kjennskap til nytten av helsedata for forskning og bedre folkehelse, behandlingstilbud og helsetjenester Kommunene arbeider kunnskapsbasert innenfor helse- og omsorg - Bidra til økt forståelse og større fokus på behovene for kunnskap og innovasjon i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Bidra til økt forskning og innovasjon i og for de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
- Bidra til økt samarbeid og mer læring mellom aktørene i kommunal sektor og mellom kommunesektoren og andre offentlige og private aktører
- Bidra til økt forståelse om at forebygging av sykdom og helsefremme er viktige oppgaver for samfunnsaktører utenfor helsesystemet
Innsatsen er flyttet fra å reparere til å forebygge - Bidra til å styrke forebyggende og helsefremmede arbeid med kompetanse og kapasitet
- Fremme behovet for å bruke mer ressurser på kunnskapsbasert forebygging og stimulere til forskning om effekt av tiltakene
- Bidra med økt kunnskap om insentiver for å flytte innsatsen fra behandling til forebygging
- Bidra til økt fokus på tiltak for å redusere ulikhet i helse
- Bidra til økt oppmerksomhet om overdiagnostikk, overbehandling og overforbruk av tjenester
Befolkningen har høy helsekompetanse - Bidra til økt fokus på pasienter/brukeres evne til selv å bidra til å bevare god helse
- Fremme behovet for at kunnskap om helsekompetanse løftes i utdanningene
Hovedmål/Ønsket fremtidsbilde:
Delmål
Helse- og omsorgtjenestene er bærekraftige -Starte en prosess og sette retning for dialog om en bærekraftig helsetjeneste
-Definere hva en bærekraftig norsk helsetjeneste er og hva som er nødvendig for å nå det ønskende fremtidsbildet
-Øke forståelsen av endringsbehovet og stimulere til økt omstillingstempo
Norge er et foregangsland for digitaliserte helse- og omsorgstjenester -Bidra til økt kunnskap og bevisstgjøring rundt forutsetninger for digitalisering og innføring av ny teknologi i helse- og omsorgstjenestene
-Bidra til økt bevisstgjøring og mer kunnskap om effekter av teknologi og digitalisering på innbyggere/brukere av tjenestene
-Være pådriver for økt finansieringen av FoU innenfor helseøkonomi og modeller for kost-nytte beregninger
-Fremme prinsippene om ansvarlig forskning og innovasjon (RRI) inkludert god og riktig brukerinvolvering ved utvikling og innføring av ny teknologi og digitalisering i tjenestene
-Fungere som pådriver for mer pasientnære og sammenhengende tjenester gjennom økt bruk av digitalisering og teknologi
-Være støttespiller for de mange andre som holder i dette temaet
Kliniske studier er en integrert del av helse- og omsorgstjenesten -Skape økt forståelse hos alle målgrupper for mulighetene som kliniske studier gir for bedre pasientbehandling
-Fremme tiltak som bidrar til at Norge blir et attraktivt utprøverland
-Være en pådriver for gode støttesystemer for kliniske studier
-Være pådriver for enklere innhenting av data fra journal til register og støtte opp om kvalitetshevede tiltak for helsedata fra offentlige kilder
-Bidra til at mer effektive og integrerte systemer og støttefunksjoner for kliniske studier utvikles og tas i bruk
Befolkningen tilbys kliniske studier i den kommunale helse- og omsorgstjenesten -Bidra til økt kunnskap om kliniske studier i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
-Fremme behovet for flere studier og kunnskap om ikke-medikamentelle intervensjoner og om sykdommer med stor sykdomsbyrde
Norsk helsepersonell er godt tilpasset fremtidens helsetjeneste -Fremme debatt om dagens utdanninger og profesjoner er tilpasset fremtidens behov
-Bidra med innspill til Helsepersonellkommisjonens arbeid
Befolkningen involveres i utviklingen av likeverdige og inkluderende helse- og omsorgstjenester -Bidra til økt forståelse av hva reell brukerinvolvering innebærer
-Understreke behovet for medvirkning med aktuelle målgrupper
-Fremme økt bruk av sivilsamfunnet (organisasjoner, lag, foreninger) i folkehelsearbeidet
Offentlige og private aktører utnytter helsedata til forskning og innovasjon -Bidra til realiseringen av Helsedataservice og Helseanalyseplattformen
-Bidra til økt kunnskap om og bedre samordning av de ulike lover og regulering for eierskap, forvalting og bruk av helsedata
Hovedmål/ønsket fremtidsbilde:
Delmål:
Norge har et velfungerende økosystem for utvikling av helsenæring -Synligjøre styrker og svakheter i det norske økosystemet for utvikling av helsenæring og foreslå mulige forbedringstiltak
-Påvirke aktører i økosystemet til å bedre imøtekomme helsenæringens utfordringer og behov
-Påvirke bevilgende myndigheter og virkemiddelapparatet til å innføre bedre tilpassede støtteordninger og insentiver for utvikling av helsenæring
-Fremme grunnleggende forskning som forutsetning for innovasjon og næringsutvikling
-Fremme behovet for fasiliteter for simulering og testing av nye tjenester og produkter
Hjemmemarkedet for norsk helsenæring er bærekraftig og konkurransedyktig -Bidra til å styrke og profesjonalisere samarbeidet mellom offentlige aktører om IOA og skalering
-Bidra til å styrke helsetjenestens forståelse av sin rolle som strategisk innkjøper og mulighet for å bidra til næringsutvikling i Norge.
-Fremme nødvendigheten av et hjemmemarked og referansekunder for å sikre internasjonal konkurransedyktighet for norske helsenæringsbedrifter
-Sørge for at arbeidet for en mer innovativ offentlig sektor inkluderer viktige perspektiver fra helsetjenestene
Norsk helsesektor (helsetjenesten og helsenæringen) har relevant kompetanse og kunnskap om innovasjon og IOA -Bidra til økt kunnskap om potensialet, mulighetene, utfordringene og effektene knyttet til bruken av IOA spesielt i helsetjenestene
-Styrke kjennskapen til og kompetansen rundt prosessene for IOA i helsetjenesten og helsenæringen
-Fremme behovet for økt kompetanse om helseøkonomi og gevinstrealisering
Kultur for næringsutvikling innenfor helse fremmes i alle sektorer -Gi aktørene i helsetjenestene og UoH-sektoren mer kjennskap til hvorfor de skal engasjere seg i næringsutvikling
-Være en pådriver for næringsutvikling og økt kommersialisering fra grunnleggende forskning
-Fremme nødvendigheten av og bidra til tillitsfullt samarbeid på tvers av sektorer
-Sørge for at regjeringens tiltak innenfor lederutvikling, oppdragsbrev og andre aktiviteter er tydelige og virkningsfulle